Motion till Kyrkomötet
2005:93
av Per Ingvarsson
Föryngring och förnyelse av beslutande organ

Mot 2005:93

Förslag till kyrkomötesbeslut

Motivering

Vi måste försöka föryngra och förnya Kyrkomötet. Medelåldern blir allt högre. Det är dags att ändra på detta nu.

Ett sätt är att vi kvoterar in yngre kyrkopolitiker (t.ex. en per stift måste vara under 30 år). Ett mycket bättre alternativ är att begränsa antalet mandatperioder som man får sitta i sträck till tre mandatperioder, sedan måste man vara borta mist en period. På det här sättet blir man också av med de mindre kompetenta ledamöterna. De kompetenta kan man sedan välja tillbaka efter att de varit borta en mandatperiod. Då har de också sett allt utifrån och kan komma tillbaka med fräscha ögon Detta skulle på ett enkelt sätt tvinga fram en föryngring och samtidigt bredda demokratin. Samtidigt behöver man heller inte tala om någon högsta ålder. Den som är duktig och kompetent är välkommen, vi vet att ingen ändå kommer att sitta mer än tolv år.

Linköping Petri o Pauli dag, .a D. 2005

Per Ingvarsson